1. Egzaminator kieruje się:
a. nadrzędnymi zasadami
dotyczącymi sposobu oceniania wypowiedzi podanymi
w punktach 2–12 poniżej oraz
ustaleniami przyjętymi dla konkretnego zadania
b. w razie wątpliwości –
rozważeniem następujących kwestii:
− w jakim stopniu jako odbiorca
czuje się poinformowany w zakresie kluczowego
elementu podpunktu polecenia?
− w jaki sposób zdający realizuje
dany podpunkt, np. za pomocą ilu zdań i jakich,
za pomocą ilu
czasowników/określników, jak złożona jest wypowiedź, jak wiele
szczegółów przekazuje?
2. Jako podpunkt, do którego
zdający się nie odniósł, traktowana jest wypowiedź zdającego,
która (a) nie realizuje tego
podpunktu lub (b) realizuje go w sposób niekomunikatywny.
3. Za podpunkt, do którego zdający
odniósł się w pracy, przyjmuje się komunikatywną
wypowiedź zdającego, która w
minimalnym stopniu odnosi się do jednego z czterech
podpunktów polecenia.
4. Za podpunkt rozwinięty w pracy
przyjmuje się komunikatywną wypowiedź zdającego,
która odnosi się do jednego z
czterech podpunktów polecenia w sposób bardziej
szczegółowy.
5. W przypadku podpunktów
polecenia, które składają się z dwóch członów:
a. jeśli zdający w minimalnym
stopniu nawiązał do jednego członu, a drugiego nie
zrealizował, należy uznać, że
odniósł się do danego podpunktu
b. jeśli zdający nawiązał do
obydwu członów w minimalnym stopniu, należy uznać,
że odniósł się do danego podpunktu
c. jeśli zdający rozbudował swoją
wypowiedź tylko w zakresie jednego członu, a drugiego
nie zrealizował, należy uznać, że
odniósł się do danego podpunktu
d. jeśli zdający odniósł się do
obydwu członów i przynajmniej jeden z nich przedstawił
w sposób bardziej szczegółowy,
należy uznać, że rozwinął wypowiedź.
6. Realizacja podpunktu polecenia
za pomocą synonimicznych wyrazów/wyrażeń lub
wzajemnie wykluczających się
wyrazów/wyrażeń, lub za pomocą równorzędnych
wyrazów/wyrażeń jest traktowana
jako jedno odniesienie.
Część pisemna (poziom podstawowy i
rozszerzony) 21
7. Pospolite modyfikatory
występujące przed przymiotnikiem lub przysłówkiem (np. bardzo,
dość, trochę) oraz zaimki nie są
traktowane jako kolejne odniesienie do danego podpunktu
polecenia.
8. Ten sam fragment tekstu nie
może być traktowany jako realizacja dwóch różnych
podpunktów polecenia.
9. Jeśli zdający traktuje
poszczególne podpunkty polecenia jak zadawane pytania i tworzy
wypowiedź przez odpowiadanie na te
pytania, nie dbając o precyzyjne przekazanie
informacji wymaganych w każdym
podpunkcie polecenia, prowadzi to do obniżenia
punktacji za treść oraz może
powodować obniżenie punktacji za spójność i logikę
wypowiedzi.
10. Jeżeli zdający realizuje
podpunkt polecenia w sposób niestandardowy, budzący
wątpliwość, to wymagany jest w
wypowiedzi element, który wskazuje, że informacja
dotyczy danego podpunktu polecenia
i jest logicznie uzasadniona.
11. Jeżeli zdający realizuje
podpunkt polecenia, ale komunikacja jest znacznie zaburzona na
skutek użycia niewłaściwej
struktury leksykalno-gramatycznej, podpunkt rozwinięty
traktowany jest jako podpunkt, do
którego zdający tylko się odniósł, a podpunkt, do którego
zdający się odniósł, jako
niezrealizowany.
12. Jeżeli zdający realizuje
kluczowy fragment wypowiedzi w języku polskim, to realizację
podpunktu polecenia uznaje się za
niekomunikatywną.
Matura wypowiedź pisemna – Szlifuj swój angielski