05/09/2023

MATURA 2023 - WYPOWIEDŹ PISEMNA

 

INFORMACJE Z INFORMATORA MATURALNEGO CKE

1. Egzaminator kieruje się:

a. nadrzędnymi zasadami dotyczącymi sposobu oceniania wypowiedzi podanymi

w punktach 2–12 poniżej oraz ustaleniami przyjętymi dla konkretnego zadania

b. w razie wątpliwości – rozważeniem następujących kwestii:

− w jakim stopniu jako odbiorca czuje się poinformowany w zakresie kluczowego

elementu podpunktu polecenia?

− w jaki sposób zdający realizuje dany podpunkt, np. za pomocą ilu zdań i jakich,

za pomocą ilu czasowników/określników, jak złożona jest wypowiedź, jak wiele

szczegółów przekazuje?

2. Jako podpunkt, do którego zdający się nie odniósł, traktowana jest wypowiedź zdającego,

która (a) nie realizuje tego podpunktu lub (b) realizuje go w sposób niekomunikatywny.

3. Za podpunkt, do którego zdający odniósł się w pracy, przyjmuje się komunikatywną

wypowiedź zdającego, która w minimalnym stopniu odnosi się do jednego z czterech

podpunktów polecenia.

4. Za podpunkt rozwinięty w pracy przyjmuje się komunikatywną wypowiedź zdającego,

która odnosi się do jednego z czterech podpunktów polecenia w sposób bardziej

szczegółowy.

5. W przypadku podpunktów polecenia, które składają się z dwóch członów:

a. jeśli zdający w minimalnym stopniu nawiązał do jednego członu, a drugiego nie

zrealizował, należy uznać, że odniósł się do danego podpunktu

b. jeśli zdający nawiązał do obydwu członów w minimalnym stopniu, należy uznać,

że odniósł się do danego podpunktu

c. jeśli zdający rozbudował swoją wypowiedź tylko w zakresie jednego członu, a drugiego

nie zrealizował, należy uznać, że odniósł się do danego podpunktu

d. jeśli zdający odniósł się do obydwu członów i przynajmniej jeden z nich przedstawił

w sposób bardziej szczegółowy, należy uznać, że rozwinął wypowiedź.

6. Realizacja podpunktu polecenia za pomocą synonimicznych wyrazów/wyrażeń lub

wzajemnie wykluczających się wyrazów/wyrażeń, lub za pomocą równorzędnych

wyrazów/wyrażeń jest traktowana jako jedno odniesienie.

Część pisemna (poziom podstawowy i rozszerzony) 21

7. Pospolite modyfikatory występujące przed przymiotnikiem lub przysłówkiem (np. bardzo,

dość, trochę) oraz zaimki nie są traktowane jako kolejne odniesienie do danego podpunktu

polecenia.

8. Ten sam fragment tekstu nie może być traktowany jako realizacja dwóch różnych

podpunktów polecenia.

9. Jeśli zdający traktuje poszczególne podpunkty polecenia jak zadawane pytania i tworzy

wypowiedź przez odpowiadanie na te pytania, nie dbając o precyzyjne przekazanie

informacji wymaganych w każdym podpunkcie polecenia, prowadzi to do obniżenia

punktacji za treść oraz może powodować obniżenie punktacji za spójność i logikę

wypowiedzi.

10. Jeżeli zdający realizuje podpunkt polecenia w sposób niestandardowy, budzący

wątpliwość, to wymagany jest w wypowiedzi element, który wskazuje, że informacja

dotyczy danego podpunktu polecenia i jest logicznie uzasadniona.

11. Jeżeli zdający realizuje podpunkt polecenia, ale komunikacja jest znacznie zaburzona na

skutek użycia niewłaściwej struktury leksykalno-gramatycznej, podpunkt rozwinięty

traktowany jest jako podpunkt, do którego zdający tylko się odniósł, a podpunkt, do którego

zdający się odniósł, jako niezrealizowany.

12. Jeżeli zdający realizuje kluczowy fragment wypowiedzi w języku polskim, to realizację

podpunktu polecenia uznaje się za niekomunikatywną.


Matura wypowiedź pisemna – Szlifuj swój angielski

Matura 2023 i 2024 z języka angielskiego - wymagania egzaminacyjne oraz zakres gramatyczny - Język angielski jako przedmiot maturalny - informacje, porady - dlamaturzysty.info

Matura 2024: terminy, wymagania i zasady. Jak będzie wyglądała matura 2024 i co trzeba zrobić, by zdać egzamin dojrzałości | Strefa Edukacji